Hospitalisatie 18

Op deze afdeling verblijven patiënten na een hartoperatie (bijvoorbeeld hartklepoperatie, coronaire bypassoperatie, aortachirurgie), patiënten die een hartpomp (LVAD) geïmplanteerd krijgen en patiënten die een ingreep aan de bloedvaten moeten ondergaan. Er worden ook patiënten opgenomen ter observatie. 

Om uw verblijf zo vlot mogelijk te laten verlopen, geven we u (en uw familie) op deze pagina alle nodige praktische informatie.

Hebt u nog vragen? Aarzel niet om een verpleeg- of zorgkundige op de afdeling aan te spreken.

Adres

UZ Leuven campus Gasthuisberg
Hospitalisatie 18
Herestraat 49
3000 Leuven

Post voor patiënten

Wilt u de patiënt een kaartje of een brief bezorgen? Zet dan voor bovenstaand adres de volledige voornaam en familienaam van de patiënt. 

Ligging en bereikbaarheid

Parkeren

Bezoekuren

  • Bezoek is elke dag mogelijk op vaste tijdstippen:

    • Weekdagen: van 16 tot 20 uur
    • Weekends: van 14 tot 20 uur
  • Kom met maximaal 2 bezoekers tegelijk. Minderjarige kinderen uit het gezin van de patiënt tellen niet mee in dit aantal.

  • Beperk uw bezoek tot 2 uur.

  • Vermijd om op bezoek te komen als u zelf ziek bent.

  • In een tweepersoonskamer mogen beide patiënten tegelijkertijd bezoek ontvangen. Maak hierover afspraken om grote drukte op de kamer te vermijden.

  • Op de dag van de opname mag een begeleider de patiënt vergezellen tot het eerste contact met de verpleegkundige of arts. Nadien vragen we vriendelijk om de afdeling te verlaten.
  • Regelmatige korte bezoeken worden vaak meer gewaardeerd dan langdurige bezoeken.
  • Tijdens de verzorging van de patiënt of het bezoek van de arts vragen we u om de kamer te verlaten.
  • We kunnen het bezoek afronden of beperken als we merken dat het te vermoeiend is voor de patiënt.
  • Schrik niet van alarmsignalen op de gang of kamer. Dit zijn waarschuwingssignalen voor de arts, verpleegkundigen en zorgkundigen.

Contact

  • Hoofdverpleegkundige: Dirk Provoost

  • Adjunct-hoofdverpleegkundige: Sanne Flawinne en Marieke Roppe

  • Verpleegkundigen: +32 16 34 43 60 (24 uur op 24 bereikbaar)

  • PAZA (postanesthesie-zorgafdeling): +32 16 34 30 01 

  • Intensieve zorg 5: +32 16 34 40 60

Dringende hulp nodig?

Bij dringende medische problemen:

  • contacteer uw huisarts
  • bel +32 16 33 22 11 (algemeen onthaal) en vraag om u door te verbinden met de wachtarts van de dienst vaatheelkunde of cardiale heelkunde. 

Bij medische noodsituaties: 

  • ga zo snel mogelijk naar de spoedgevallendienst of bel 112

Voorbereiden op uw verblijf

Breng altijd uw eID en contactgegevens van een naaste en uw huisarts mee. Lees wat u nog moet meebrengen voor een vlot verloop van uw opname, wat u moet meebrengen voor uw kind en wat u moet doen bij een arbeidsongeval.
Maak een overzicht van alle geneesmiddelen die u inneemt. Breng ze indien mogelijk in hun originele verpakking mee naar het ziekenhuis. Het is belangrijk dat uw arts op de hoogte is van de geneesmiddelen die u al neemt om gevaarlijke reacties te vermijden. Tijdens uw opname wordt alle nodige medicatie voor u voorzien.
Denk eraan om uw ziekenfonds, hospitalisatieverzekering en uw huisarts op de hoogte te brengen zodra uw opname gepland en geregeld is.
Op deze afdeling kunt u een eenpersoonskamer aanvragen. De opnamedienst houdt hier rekening mee in functie van de beschikbaarheid. De eenpersoonskamers worden maximaal gebruikt voor patiënten die in isolatie moeten verpleegd worden en kritiek zieke patiënten. Informeer u vooraf bij uw verzekeraar of de meerprijs van een eenpersoonskamer inbegrepen is in uw verzekeringspolis.
Op deze afdeling mag er op een eenpersoonskamer een naaste bij de patiënten overnachten. Hiervoor wordt een vergoeding per nacht aangerekend via de ziekenhuisfactuur. U kunt ook gebruikmaken van het familieverblijf of van een hotel in de buurt tegen voordeeltarief. Bekijk de mogelijkheden en tarieven.

Tijdens uw verblijf

Afspraken

Draag uw identificatiebandje gedurende uw hele ziekenhuisverblijf. Als het door omstandigheden toch zou loskomen, vraag dan een nieuw bandje aan uw verpleegkundige. Kijk na of alle informatie op het bandje correct is.
Op deze afdeling mag er op een eenpersoonskamer een naaste bij de patiënten overnachten. Hiervoor wordt een vergoeding per nacht aangerekend via de ziekenhuisfactuur. U kunt ook gebruikmaken van het familieverblijf of van een hotel in de buurt tegen voordeeltarief. Bekijk de mogelijkheden en tarieven.

Voorzieningen

Tijdens uw verblijf op de afdeling wordt u gestimuleerd om te bewegen. Dat zorgt voor een beter herstel en een kleiner risico op complicaties, waardoor u minder lang in het ziekenhuis zult verblijven. U kunt een actieve rol spelen in uw eigen herstel door gebruik te maken van onze oefenruimte, beweegroute en dagzaal.
U kunt gratis boeken, strips, dvd's en spelletjes lenen uit de bibliotheek. Daarnaast kunt u kranten en tijdschriften kopen tijdens de dagelijkse krantenronde.
Er is een kapsalon in het ziekenhuis. Vraag enkele dagen op voorhand een afspraak via de verpleegkundige. De kapper kan ook langskomen op uw kamer. Kapperskosten worden aangerekend via de ziekenhuisfactuur.
U kunt brieven en pakketjes ontvangen op de afdeling. Zorg dat uw volledige voornaam en familienaam bovenaan het adres van de afdeling staan vermeld. Te verzenden post mag u gefrankeerd aan de verpleegkundige geven of zelf posten in de brievenbus aan de ingang van het ziekenhuis.
Patiënten die op campus Gasthuisberg verblijven, kunnen een vrijwilliger inschakelen om hen even uit de kamer te begeleiden. Zo dragen we bij aan het welzijn van onze gehospitaliseerde patiënten.

Geef uw feedback voor een nog betere zorg

  • Elke patiënt die wordt opgenomen in UZ Leuven, kan de Vlaamse Patiëntenpeiling invullen. Dat kan via het Octopuz-scherm aan het bed (knop ‘Enquêtes’) of via mynexuzhealth (u krijgt na de opname een uitnodiging via mail en/of in de app). Door via deze vragenlijst uw ervaringen in het ziekenhuis met ons te delen, helpt u mee om de zorg en dienstverlening voor alle patiënten te verbeteren.

Team

Zorgteam

Extra ondersteuning - de sociaal werker

Maakt u zich zorgen over uw ziekte, gezin, werk of financiële situatie? U en uw familieleden kunnen bij de sociaal werker terecht voor een vertrouwelijk gesprek.

De sociaal werker zoekt samen met u naar oplossingen, geeft advies over sociale voorzieningen waar u recht op hebt en helpt bij vragen over verzekeringen en attesten. Indien nodig verwijst de sociaal werker u door naar externe diensten.

Vraag naar de sociaal werker van uw afdeling bij de verpleegkundige. U kunt de sociaal werker rechtstreeks bereiken of via het secretariaat (+32 16 34 86 20).

Nood aan gesprek of een luisterend oor? Vraag naar de pastor.

Ziekte en ziekenhuisopname stemmen vaak tot nadenken. Hebt u behoefte aan een rustig, vertrouwelijk gesprek?

Binnen de afdeling werkt een pastor die - ongeacht uw levensbeschouwing - een luisterend oor kan bieden als u het moeilijk hebt of met levensvragen zit.

Vraag naar een pastor via de verpleegkundige of contacteer een pastor via het secretariaat op tel. +32 16 34 86 20.

Waarvoor kunt u terecht bij de pastores?

Medische diensten

Meer info over de medische diensten die verbonden zijn aan onze afdeling, vindt u op onderstaande dienstpagina's. 

Brochures

Laatste aanpassing: 18 oktober 2024