Uw verblijf in het dagziekenhuis oncologie

In UZ Leuven zijn 4 dagziekenhuizen voor de behandeling van mensen met kanker:

Op deze pagina vindt u meer praktische informatie over uw verblijf in dagziekenhuis 6. Hiermee hopen wij u voldoende wegwijs te maken om uw verblijf zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Hebt u vragen? 

De verpleegkundigen, artsen, sociaal werker en onthaalmedewerker in het dagziekenhuis oncologie helpen u graag verder. Aarzel niet om hen aan te spreken. 

Contact

  • Hoofdverpleegkundige: Annick Vanclooster 

  • Adjunct-hoofdverpleegkundige: Patricia Brueren

  • Afspraken dagziekenhuis: +32 16 88 66 (werkdagen van 8 tot 16.15 uur)

  • Katheterzorgteam: +32 16 34 08 64 (werkdagen van 8.30 tot 16 uur)

  • Secretariaat hematologie: +32 16 34 68 89 (werkdagen van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 16.30 uur)

Medische vragen per telefoon

    • Bij niet-dringende medische vragen: overleg zo mogelijk eerst met uw huisarts.
    • U kunt bij de arts terecht tijdens het spreekuur

Dringend hulp nodig?

Bij dringende medische problemen:

  • Contacteer uw huisarts.
  • Bel +32 16 33 22 11 (algemeen onthaal UZ Leuven) en vraag om u door te verbinden met de wachtarts hematologie.

Bij medische noodsituaties:

  • Ga zo snel mogelijk naar de spoedgevallendienst of bel 112.

1 begeleider toegelaten

  • Er is maximaal 1 volwassen begeleider (18+) per patiënt toegelaten in dit dagziekenhuis. 

  • Kinderen onder 18 jaar zijn niet toegelaten.

Adres

UZ Leuven campus Gasthuisberg
Dagziekenhuis 6
Herestraat 49
3000 Leuven

Ligging en bereikbaarheid

Parkeren

  • U kunt parkeren in parking West. Deze parking is het snelst te bereiken via de E314, afrit 16 (Gasthuisberg). Volg op de ringweg de pijlen met 'P West'.

  • De eerste 30 minuten is parkeren gratis. Na 30 minuten start een aangepast zorgtarief. Neem een ticket bij het binnenrijden en laat het valideren aan de inschrijvingskiosk of aan de onthaalbalie van het dagziekenhuis oncologie. U betaalt aan de betaalautomaat bij de parking. Als u problemen ondervindt met het verlaagd tarief dat voor u van toepassing is, hou uw betalingsbewijs dan bij en toon het bij uw volgende bezoek. 

    U kunt ook gebruikmaken van een weekabonnement of een 10-beurtenkaart (één jaar geldig) om aan voordelig tarief te parkeren. Lees hier meer over het zorgtarief, het weekabonnement en de 10-beurtenkaart. 

  • Patiënten brengen en ophalen kan aan de kiss-and-ridezone. Het parkeerticket dat u bij het binnenrijden krijgt, gebruikt u ook bij het buitenrijden. U hoeft niet langs de betaalautomaat te gaan. U kunt uw wagen kort achterlaten (max. 30 minuten) om een patiënt te begeleiden. 

  • In deze parking zijn rolstoelen beschikbaar waarvan u kunt gebruikmaken voor verplaatsingen in het ziekenhuis. Breng de rolstoel altijd terug. 

Tussenkomst in de reiskosten bij een oncologische behandeling

U hebt als patiënt recht op een tegemoetkoming in uw reiskosten voor ambulante chemotherapie, ambulante radiotherapie en opvolgconsultaties. Lees hier wanneer u recht hebt op een tegemoetkoming en hoe u de tussenkomst aanvraagt bij uw ziekenfonds.

Lees meer

Afspraken 

Afspraken worden ingepland afhankelijk van het type therapie en de duurtijd. Lange therapieën starten daarom altijd in de voormiddag en kunnen soms de hele dag duren.

Voorkeuren voor een bepaald startuur kunt u steeds doorgeven. Rekening houdend met de duurtijd van de therapie en de drukte in het dagziekenhuis, proberen wij daaraan zoveel mogelijk tegemoet te komen. 

Wijziging van uw afspraak

Afspraken kunnen tot de dag op voorhand aangepast of veranderd worden op vraag van de artsen of door de duurtijd van de therapie. Dat gebeurt om een vlotte werking van het dagziekenhuis te bewerkstelligen. In dat geval nemen wij steeds telefonisch contact met u op. 

Kunt u niet naar uw afspraak komen?

Als u niet naar uw afspraak kan komen, verwittig ons dan minstens 24 uur op voorhand. 

Als u niet tijdig aanwezig kunt zijn, vragen wij ook om ons te contacteren. Dat is belangrijk voor uw medepatiënten en de werkplanning van de verpleegkundigen.

Overzicht van uw afspraken

Via mynexuzhealth 

U kunt via de mynexuzhealth-app op uw smartphone of op de mynexuzhealth-website uw afspraken voor de volgende onderzoeken of therapie raadplegen. 

Het uur van uw afspraak in het dagziekenhuis kan tot de dag vooraf veranderen. U checkt dus het best regelmatig uw afspraken. 

Hebt u vragen over het installeren van de mynexuzhealth-app op uw smartphone? Ga langs bij de infodesk mynexuzhealth of klik verder naar onderstaande pagina. 

Via de post 

Enkel als u niet met de mynexuzhealth-app werkt, worden uw afspraken tot 10 dagen vooraf ook opgestuurd met de post. Als uw afspraak binnen de 10 dagen gepland moet worden of als het uur van afspraak verandert, dan wordt u telefonisch verwittigd. Als uw telefoonnummer verandert, vragen wij u om dat zo snel mogelijk te melden.

Voorbereiden op uw dagopname

Vragen voor de zorgverleners 

Om het contact met de verpleegkundige en de arts vlot te laten verlopen, kunt u zich het best voorbereiden aan de hand van een aantal vragen:

  • Wat zijn mijn klachten? Als u antikankertherapie krijgt (chemotherapie of immunotherapie), vul dan het dagboek in. Als u het online invult, komen uw antwoorden rechtstreeks in uw patiëntendossier te staan. Zo krijgt de zorgverlener een goed zicht op de nevenwerkingen die u ondervindt.
  • Wat wil ik zelf bespreken?
  • Heb ik een voorschrift nodig?
  • Heb ik een attest nodig? Vraag attesten en voorschriften bij het eerste contact met uw arts. Zo kunt u de tijd die in u in het ziekenhuis moet doorbrengen, verkorten.

Hospitalisatieverzekering

Als u een hospitalisatieverzekering hebt, doet u het best zo snel mogelijk aangifte van de diagnose kanker. Dan kan er een dossier ‘erkenning ernstige ziekte’ geopend worden. Informeer bij uw verzekering op welke manier u die aangifte kunt doen.

Derdebetalersregeling

  • Bij deze regeling wordt de factuur van uw verblijf rechtstreeks naar uw hospitalisatieverzekering gestuurd. Die betaalt de factuur, waarna u eventueel nog een rekening krijgt van kosten die niet door de polis gedekt worden. Voorwaarde is dat het gaat om een opnamefactuur: niet elk (kort) verblijf in het dagziekenhuis geeft recht om een ligdag aan te rekenen. We raden aan uw om verzekering sowieso van elke (dag)opname op de hoogte te brengen. Ook wanneer er enige tijd is tussen twee opnames in het dagziekenhuis, is het belangrijk om uw verzekering opnieuw op de hoogte te brengen.

Inschrijven in het dagziekenhuis

  • Breng altijd uw identiteitskaart mee. Een geldig identiteitsbewijs is verplicht om uw factuur in orde te kunnen brengen.

Geldige identiteitsbewijzen zijn eID, elektronische vreemdelingenkaart, ISI+, Kids-ID, attest van verlies of diefstal van de Belgische eID, attest van sociaal verzekerde (in afwachting van ISI+-kaart), internationaal paspoort.

  • Neem een volgnummer bij aankomst aan het onthaal van het dagziekenhuis.
  • Neem plaats in de wachtzone tegenover de inschrijvingsbalie.
  • Uw volgnummer verschijnt op het beeldscherm.
  • De administratief medewerker vervolledigt uw inschrijving, geeft u een identificatiebandje en controleert uw naam en geboortedatum. U houdt het identificatiebandje aan gedurende het hele verblijf in het dagziekenhuis.
  • De administratief medewerker zegt u waar op de afdeling u mag plaatsnemen.

Verloop van uw verblijf

Verloop van uw therapie

  • De verpleegkundige doet de bloedafname en stuurt die op naar het labo. Het duurt ongeveer 1,5 uur voordat uw bloedresultaten bekend zijn.
  • De verpleegkundige bevraagt uw klachten en voert een aantal metingen uit (bloeddruk, pols, temperatuur). In afwachting van de verpleegkundige mag u zich al wegen. Dat wegen moet altijd in het ziekenhuis gebeuren op een geijkte weegschaal.
  • De arts voert een klinisch onderzoek uit.
  • De arts controleert uw bloedresultaten, maakt het therapievoorschrift en bespreekt dat met de supervisor. Na goedkeuring van de supervisor wordt het voorschrift elektronisch opgestuurd naar de apotheek.
  • De bereiding van uw therapie gebeurt in de ziekenhuisapotheek of op de afdeling. Uw therapie wordt gestart zodra die beschikbaar is.
  • De behandeling wordt gestart.

Meer over uw oncologische behandeling

Chemotherapie

  • Als u een behandeling met chemotherapie krijgt, geeft de verpleegkundige u meer uitleg aan de hand van een infogids (chemowijzer).

    U krijgt een dagboek 'Symptoomlast tijdens de behandeling' mee. Dat helpt u om de ongemakken die u thuis ervaart, te noteren en er nadien over te praten met uw zorgverleners. Zo kunnen die het nodige doen om uw klachten te verminderen.

Thuishospitalisatie

  • Sommige oncologische behandelingen kunnen voorgeschreven worden voor thuistoediening. UZ Leuven, Wit-Gele Kruis, i-mens, zelfstandige thuisverpleegkundigen en huisartsenvereniging Khobra slaan de handen in mekaar om kwaliteitsvolle zorg bij thuishospitalisatie te garanderen.

Team

Artsen

Bekijk een overzicht van de arts-specialisten hematologie. 

Zorgteam

Vragen over vroegtijdige zorgplanning of palliatieve zorg

Laatste aanpassing: 19 december 2024