Elke dag gaan er tienduizenden mensen – werknemers, studenten, bezoekers en patiënten - naar deze sites. Hiervoor trekt de Vlaams minister van Mobiliteit de komende drie jaar in totaal 15,5 miljoen euro uit. Op donderdag 25 april 2019 werd de protocolovereenkomst ondertekend door alle betrokken partijen op campus Gasthuisberg.
Tweede bushalte zuidelijke ringweg
Tussen 2020 en 2023 zal er gebouwd worden aan een vlotte doorstroming voor het openbaar vervoer van en naar campus Gasthuisberg, imec en het Wetenschapspark Arenberg. Campus Gasthuisberg wordt daarbij, complementair aan het station van Leuven, uitgebouwd als een belangrijk multimodaal-vervoerknooppunt en wordt voorzien van een tweede bushalte langs de zuidelijke ringweg op de campus.
Centrum Leuven ontlast
Elke 10 minuten zullen er in beide richtingen (van en naar het station van Leuven) bussen rijden. Door De Lijn wordt onderzocht om dit met dubbelgelede bussen met hoge capaciteit te doen en dat altijd via de Leuvense stadsring. De ringbus 2.0 krijgt daarmee gestalte. Zo zal het mogelijk zijn het centrum van Leuven te ontlasten van een aantal busverbindingen.
Momenteel bekijken de Vlaamse overheid en de stad Leuven hoe campus Gasthuisberg met imec en het Wetenschapspark Arenberg via openbaar vervoer daadwerkelijk verbonden zullen worden in combinatie met de bouw van de nodige mobipunten, die een divers aanbod van vervoersmogelijkheden bieden aan de gebruikers.
Met deze investering maken we van Gasthuisberg en het Wetenschapspark Arenberg/imec echte vervoersknooppuntenBen Weyts - Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Vlot overstappen
Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts: “Met deze investering maken we van Gasthuisberg en het Wetenschapspark Arenberg/imec echte vervoersknooppunten, draaischijven voor het openbaar vervoer. Mensen uit de ruime regio zullen er snel en comfortabel met de bus geraken, of vlot kunnen overstappen. Maar je krijgt pas echt veel mensen uit hun auto als het aanbod ook snel en betrouwbaar is en als je vlot van het ene vervoersmiddel op het ander kan overstappen. Daarom investeren we ook in busbanen en een aangepaste weginrichting.”