Om ervoor te zorgen dat patiëntenparticipatie geen hol woord is, onderneemt het ziekenhuis allerlei initiatieven om patiënten te betrekken bij de organisatie van UZ Leuven. Met patiëntenbevragingen via enquêtes en focusgroepen nodigen we patiënten uit om mee na te denken, bijvoorbeeld over de inrichting van een nieuw gebouw. Het project ‘Lunch met de CEO’ ging in 2015 van start en brengt op regelmatige tijdstippen medewerkers van UZ Leuven die zelf patiënt waren bij elkaar, om hen de kans te geven aan de CEO en andere directieleden hun ervaringen te vertellen.
Structurele samenwerkingen
Met het inschakelen van ervaringsdeskundigen wil UZ Leuven de zorg nog beter afstemmen op de patiënt. Ervaringsdeskundigen zijn patiënten die zelf hun kennis, tips en advies doorgeven aan andere patiënten. Zo geven jongeren op de raadpleging atopisch eczeem vooral via onlinekanalen antwoorden op vragen van lotgenoten. In het nier- en revalidatiecentrum kunnen patiënten op bepaalde tijdstippen een persoonlijk gesprek hebben met ervaringsdeskundigen. Het samenspel van ervaringsdeskundigen en medische professionals is daarbij belangrijk.
Verhalen of advies van andere patiënten kunnen goud waard zijn voor wie zelf ziek is. Daarom koos UZ Leuven ervoor om een structurele samenwerking aan te gaan met patiëntenverenigingen en zelfhulpgroepen. Daarmee wil het ziekenhuis zijn patiënten centraal te zetten en naar concrete manieren zoeken om patiënten meer inspraak te geven. UZ Leuven is aangesloten bij Trefpunt Zelfhulp en heeft een lange traditie op het vlak van samenwerkingen met patiëntenverenigingen.