Kraak de DNA-code

27 juni 2022

Vandaag stelde het Centrum menselijke erfelijkheid (CME) van KU Leuven en UZ Leuven het educatief spel ‘Kraak de DNA-code’ voor. Het spel wordt in klasverband gespeeld en laat hen spelenderwijs kennismaken met DNA en erfelijkheid. Het brengt niet alleen de basisbegrippen van genetica op een zeer vereenvoudigde manier aan, maar leert kinderen ook waarom we allemaal uniek zijn ondanks zulke grote DNA-gelijkenissen tussen mensen. 

Daarnaast willen de initiatiefnemers kinderen warm maken voor wetenschappelijke richtingen in het middelbaar onderwijs en hen leren hoe belangrijk onderzoek is.

Het CME voorziet budget voor de ontwikkeling van het prototype, voor de verdere uitrol wordt een crowdfundingcampagne opgestart. Pas als er voldoende middelen beschikbaar zijn, zal het spel ook in grotere oplagen geproduceerd worden en kunnen scholen het spel uitlenen of gratis aanvragen bij het CME.

DNA, genetica, erfelijkheid, genen, mutaties… Allemaal termen die ergens een belletje doen rinkelen maar waarvan velen niet precies weten wat het betekent. Erfelijkheidsleer is dan ook een relatief nieuwe tak binnen de geneeskunde die op een razend tempo aan het ontwikkelen is. “Er valt nog zoveel te ontdekken maar daarvoor hebben we natuurlijk wetenschappers nodig. Met initiatieven als deze willen we kinderen al spelenderwijs laten kennismaken met de wondere wereld van de genetica om hen warm te maken voor bijvoorbeeld STEM-richtingen in het middelbaar onderwijs”, aldus professor Hilde Van Esch van het Centrum menselijke erfelijkheid.

De kinderen van het Heilig Hart kraken de DNA-code met nieuw educatief spel van KU Leuven en UZ Leuven © Vertommen / HLN

Spel op maat

Lespakketten over genetica zijn al beschikbaar voor het secundair onderwijs, maar dit spel richt zich specifiek op een jongere doelgroep, de 3e graad van het lager onderwijs. Voor de ontwikkeling van het spel klopte het CME aan bij De Aanstokerij uit Leuven. Hun creatief team met ervaren spelontwikkelaars ging aan de slag en testte al met verschillende klassen het nieuwe concept. Leerlingen en leerkrachten van de testgroepen reageerden alvast enthousiast. “De leerlingen worden uitgedaagd op een onderzoekende manier na te denken en kunnen zo hun eerste stappen zetten in de wetenschappelijke wereld. De grote meerwaarde vind ik dat het niet alleen een denkspel is, maar dat kinderen ook dingen moeten doen zoals bijvoorbeeld een DNA-helix bouwen met Lego. Zo blijft het voor iedereen interessant. En je leert er zelf ook nog iets van,” vertelt leerkracht Axelle Pauwels bij wie het spel in de klas werd uitgetest.

Crowdfundingcampagne

De ontwikkeling en testfase met het prototype zijn afgerond. Toch is er nog geen spel beschikbaar voor scholen.

“Voor de financiering van de verdere uitrol van het spel doen we een beroep op de algemene bevolking”, vertelt Annemie Puttemans van het CME. “We hebben nog zo’n € 14.000 nodig voor de productie. Dit is geraamd voor de ontwikkeling van 70 spellen die lagere scholen uit heel Vlaanderen dan gratis kunnen uitlenen of aanvragen om te spelen met de kinderen van de 3e graad.”

 

Gerelateerd

Laatste aanpassing: 27 juni 2022