Signalen in de klas
De oorzaak van epilepsie zit in de hersenen: de organisatie van het hersennetwerk functioneert niet optimaal.
Mogelijke gevolgen daarvan zijn epileptische aanvallen, maar ook cognitieve problemen: moeite hebben om de aandacht te verdelen en om het geheugen goed in te zetten. Ondanks een goede aanvalscontrole en de juiste medicatie, kunnen deze moeilijkheden blijven.
Welke signalen wijzen hierop?
- Weinig aandacht voor details
- Niet goed kunnen luisteren
- Snel afgeleid zijn
- Moeite om taken op te starten
- Vergeetachtige indruk
Handvaten voor een stimulerende leeromgeving
Enkele tips op een rij om als leerkracht in te spelen op deze moeilijkheden:
- Ondersteun het kind om denkstrategieën te ontwikkelen.
- Leer het kind patronen herkennen.
- Besteed voldoende tijd en aandacht aan de training van het geheugen.
- Maak vooraf checklists en leg het nodige materiaal klaar voor een bepaalde taak.
- Leer het kind dat het goed is om af en toe te stoppen met een bezigheid, om te kijken wat die al gedaan heeft. Het kan ook helpen als de leerkracht de taken analyseert en indeelt in deeltaken en -doelen. Daarvoor kun je visuele ondersteuning gebruiken, zoals prenten.
- De beertjesmethode van Meichenbaum kan zorgen voor structuur in het denkproces. Deze methode bestaat uit 4 stappen, oftewel 4 beren die zich elk een andere vraag stellen.
- Wat moet ik doen?
- Hoe ga ik het doen?
- Ik doe het werk.
- Ik kijk mijn werk na: wat vind ik ervan?
- Omschrijf altijd duidelijk wat je precies van het kind verwacht.
- Leer het kind om zelf duidelijk te maken dat ze een taak goed begrijpen en hoe ze die zullen aanpakken.
- Geef het kind de kans om elk onderdeel van een taak op het eigen tempo uit te voeren.