Duurzaamheid inzake infrastructuur op onze campussen

Ontwerprichtlijnen 

Bij het opstarten van nieuwe bouwprojecten wordt er onder andere gewerkt met ontwerprichtlijnen naar toepassingen en materialen. 

Een belangrijk principe dat in deze ontwerprichtlijnen wordt meegenomen, is de optimale levensduur:  

  • Wat betreft de keuze van materialen wordt voornamelijk gekeken naar verlenging levensduur en onderhoudskosten. 
  • Wanneer meubels in huis gemaakt worden, wordt bij materiaalkeuze focus gelegd op levensduur van het meubel om afval te vermijden.  
  • Ook kleuren worden gekozen op basis van de toepassing van het materiaal, om levensduur te verlengen (bijvoorbeeld lichte kleuren voor tabletten voor kalkvlekken in plaats van donkere kleuren).

Bovendien wordt, waar mogelijk, gekozen voor materialen waarvan een aandeel gerecycleerd is. Zo wordt bijvoorbeeld bij de renovatie van daken aan de leverancier gevraagd naar isolatie waarvan 40% van gerecycleerd materiaal komt.  

Levenscyclusbeheer 

Vanuit de technische dienst wordt gewerkt aan het Levenscyclusbeheer van gebouwen, installaties en toestellen.

Doelstelling is om via een managementsysteem de conditie van gebouwen, installaties en toestellen in kaart te brengen en het technische onderhoud en de investeringen te plannen, uit te voeren en te evalueren, rekening houdend met onder andere bedrijfszekerheid, comfort, duurzaamheidsaspecten en financiën.

De bijhorende facilitymanagement-plannen zullen de verschillende verantwoordelijkheden en acties tijdens de levenscyclus beschrijven. Op die manier vormen ze een kapstok waar in elke stap het aspect duurzaamheid aan opgehangen kan worden. 

Onderhoudsplan 

In dit kader stelt afdeling bouw voorop om in 2024 een meerjarenonderhoudsplan uitgewerkt te hebben om in de komende jaren op een meer gerichte en regelmatige manier inspectie en onderhoud van de verschillende bouwdelen te voorzien met als doel de levensduur van de bouwdelen te verlengen. Ook onderhoudscontracten worden hierbij opgemaakt waarbij garanties gevraagd worden over de toestand van het bouwdeel, eerder dan met welke regelmaat er interventies gepland moeten worden. 

BIM 

BIM (Building Information Modeling) in gebouwbeheer biedt een gedetailleerde digitale representatie van een gebouw, inclusief alle structurele componenten en systemen. Dit model, samen met het ERP- en een DMS-systeem, helpt bij efficiënter onderhoud, reparaties en kostenbesparingen doordat alle informatie centraal beschikbaar is.

BIM bevordert samenwerking tussen verschillende betrokkenen, ondersteunt simulaties en analyses voor betere prestaties, en beheert de volledige levenscyclus van het gebouw, van ontwerp tot sloop.

In kader van circulariteit kan aan het einde van de levensduur van het gebouw de informatie uit BIM gebruikt worden om optimaal hergebruik en recycling van materialen te bevorderen.

BIM werd bij UZ Leuven een eerste keer toegepast in kader van het project magazijn apotheek en wordt nu bij elk (nieuw)bouwproject gebruikt.  

Meubels en voorwerpen 

Er wordt actief ingezet op het hergebruik (Re-use) en herstel (Repair) van meubels en andere voorwerpen.  Bij leegruimen van ruimtes en gebouwen worden alle meubels geëvalueerd of deze nog herbruikt kunnen worden of niet. Bij Hospex in Aarschot is er een grote opslagruimte beschikbaar, waar onder andere deze herbruikbare meubels gestockeerd kunnen worden.  

Na de verbouwingen worden meubels van daaruit gerecupereerd. Dit kan in de toekomst nog verbeterd worden door de inventaris te optimaliseren. 

Op eenzelfde manier wordt geëvalueerd of bijvoorbeeld de lavabo’s, armaturen ... herbruikt kunnen worden. Bij uitdienststelling van blok d op campus Sint-Rafaël hebben technici van droge en natte technieken een rondgang gedaan en hebben daarbij alle nog bruikbare zaken gerecupereerd. In de toekomst kan gekeken worden of dit proces geoptimaliseerd kan worden. Een inventaris (met materialenpaspoort) zou daarbij kunnen helpen. 

Om hergebruik van meubels en andere materialen optimaal toe te passen, wordt er vanuit de eigen vakgroepen op ingezet om deze zaken zoveel mogelijk te herstellen in plaats van nieuwe zaken aan te kopen.  

Laatste aanpassing: 27 juni 2024