De Vlaamse regering heeft aan de Vervoer Regio Leuven een modal split 60/40 (60% niet duurzame verplaatsingen / 40% duurzame verplaatsingen) tegen 2030 opgelegd. De stad Leuven is ambitieuzer en wenst een modal split te behalen van 50/50 tegen 2030 en 40/60 tegen 2035. In stedelijke gebieden moet er naar een hogere duurzame modal split worden gestreefd dan in landelijke gebieden.
Aangezien UZ Leuven, met name campus Gasthuisberg, een belangrijke impact heeft op het Leuvense mobiliteitsverhaal, dient verder uitgewerkt te worden op welke manier UZ Leuven een bijdrage kan leveren aan deze doelstellingen op vlak van modal split.
Inzetten op duurzame mobiliteit is een cruciaal gegeven om de klimaatimpact van de mobiliteit terug te dringen en elke werknemer, patiënt en bezoeker op een vlotte en veilige manier van en naar de verschillende campussen te laten bewegen.
In 2025 werd het thema ‘mobiliteit opgenomen in het overkoepelend duurzaamheidsbeleid van UZ Leuven en werd een visie, ambitie en actieplan uitgewerkt voor de periode 2025-2030.