Bij de keuze van het vervoermiddel, is de afstand tot het werk vaak een essentieel criterium voor de medewerkers. Daarom werd in kaart gebracht hoe ver de medewerkers van het werk wonen en hoeveel daarvan met de auto komen. Als medewerkers minder dan 10 kilometer van het werk wonen, is de kans dat ze de fiets zullen nemen groter dan wanneer ze op meer dan 10 km van het werk wonen.
Meer dan 650 UZ Leuven-medewerkers die binnen de 10 km van hun werkplek wonen, komen momenteel nog structureel met de wagen naar het werk.
Zeker in deze groep is groei nog mogelijk naar meer duurzame vervoersmiddelen.
Welke inspanningen doet UZ Leuven of heeft UZ Leuven gedaan om duurzame vervoersmiddelen te promoten?
Voor stappers en trappers
De belangrijkste reeds ingevoerde maatregelen om de voetgangers en fietsers te faciliteren, zijn de volgende:
- Fiets- en voetpaden op de campus
- Bewegwijzering
- Fietsvergoeding
- Bewaakte fietsenstallingen
- Laadlockers voor e-bikes
- Fietshersteldienst (Velo punt Gasthuisberg en fietsherstelpunt Pellenberg)
- Droogruimtes
- Elektrische deelfietsen voor dienstverplaatsingen
Verschillende sensibiliseringsacties (vb. fietstest) naar het personeel werden reeds gevoerd. Tevens is alle informatie rond woon-werkverkeer gemakkelijk terug te vinden op het intranet.
Voor gebruikers van het openbaar vervoer
Ook het gebruik van het openbaar vervoer, wordt sterk aangemoedigd.
De Lijn is een belangrijke partner van UZ Leuven, waardoor de campussen van UZ Leuven uitstekend bereikbaar zijn met de bus.
Medewerkers die zich regelmatig met het openbaar vervoer verplaatsen, hebben recht op een gratis busabonnement.
Bovendien zijn dienstverplaatsingen met het openbaar vervoer ook steeds gratis voor medewerkers.
Momenteel wordt er langs de zuidelijke ringweg een aparte busbaan, inclusief 2 bushaltes en fietsbastions gerealiseerd in de loop van 2025 om op deze manier de toegankelijkheid van de campus Gasthuisberg voor de bus nog verder te faciliteren.
Voor autogebruikers
De medewerkers die zich toch met de wagen naar de campussen van UZ Leuven wensen te verplaatsen, worden aangemoedigd om te carpoolen door voorbehouden parkeerplaatsen in te richten. Ook bestaat de mogelijkheid om af te wisselen tussen wagen en fiets/openbaar vervoer.
UZ Leuven telt een 600-tal bedrijfswagens. Om de milieu-impact ook daar zoveel mogelijk te beperken, wordt volop ingezet op elektrische wagens. Bovendien zijn op campus Gasthuisberg een 70-tal laadpunten voor elektrische wagens, en zijn er plannen om dat aantal in de nabije toekomst verder uit te breiden.
STOP-principe
Bij het STOP-principe ligt de eerste focus op stappers en trappers, dan op openbaar en deelvervoer, dan op privaat wegverkeer.
Basisvereiste hierbij is dat de verplaatsingen steeds op een veilige manier kunnen verlopen.