Plastic
In 2021 werd de bestek inpak-en sorteermachine in gebruik genomen. Hierdoor wordt het bestek in papier verpakt en zijn hiervoor geen plastic verpakkingen meer nodig. Zo besparen we zo’n 30 km plasticfolie per jaar.
Gezonde voeding
De keuze voor gezonde voeding wordt aangemoedigd door de prijszetting van de voedingsproducten. De gezondere producten en maaltijden worden op deze manier goedkoper dan de minder gezonde alternatieven. Bovendien kunnen er gratis extra warme groenten genomen worden bij de warme maaltijden. De dieetafdeling wordt betrokken bij het opstellen van de menu’s en het gebruik van zout en verzadigde vetten wordt beperkt.
Verhoudingen suikerhoudende/suikervrije frisdranken is veranderd van 60/40 naar 75/25. Het frietverbruik lag voor de actie op 1 portie frieten per 6,5 klanten, na de actie 1 op 7,4.
Water
In de cafetaria’s, op verpleegafdelingen en op de werkplekken van het personeel, wordt reeds geruime tijd gratis kraantjeswater aan geboden, ook bruiswater is beschikbaar. Op deze manier vermijden we verpakkingsafval (PET of glas) en onnodige logistieke bewegingen. Bovendien is water erg gezond.
Minder rood vlees en regelmatig vegetarisch
Rood vlees heeft een grote klimaatimpact. Daarom werd de frequentie van het serveren van runds-en kalfsvlees verminderd. In samengestelde gerechten zoals wokschotels en pasta’s werd de portie vlees gereduceerd.
Bovendien is er iedere dag een aanbod voor vegetariërs. Ook werd het broodbeleg uitgebreid met hummus en tapenades en werd er een vegetarische eiwitcomponent toegevoegd aan de saladbar.
Lokale producten
Een minder lange reis van de producent naar ons bord, is goed voor het milieu. De uitstoot van broeikasgassen wordt daardoor namelijk stevig verminderd. Bovendien worden op die manier ook de lokale producten gesteund. Daar worden bij UZ Leuven groenten en fruit aangekocht bij Belgische veilingen, steeds dagvers. Het aangekochte vlees is bovendien afkomstig van België of Noord-Frankrijk.
Verminderen van voedselverspilling
Uit een voedselverlies-studie die we uitvoerden bij onze patiënten, leerden we dat maaltijden een belangrijke parameter zijn bij het meten van patiënttevredenheid. Elke dag komen er 89 patiëntenplateaus onaangeroerd terug - dat zijn er 32.500 per jaar! Bovendien telden we minder borden die volledig leeg waren dan volledig vol, en zaten sommige eenheden met meer overschotten dan anderen. Met de resultaten van deze studie zijn we als volgt aan de slag gegaan:
Wat hebben we al gerealiseerd?
- aanbod van warme groente als "extra" in de personeelscafetaria
- broodpudding als 'statement' dessert
- overschot belegde broodjes e.d. gaan naar de automaton op Spoed, in de Operatiekwartieren,...
- overschot slaatjes worden verwerkt in de maaltijden voor het nachtpersoneel
- de porties voor patiënten worden gestandaardiseerd en verkleind
- overschot van de soep wordt weggegeven aan een maatwerkbedrijf
- de verspilling van patiëntenmaaltijden na verdeling is met 50% verminderd
Wat kunnen we nog doen?
- de aanpak verder verbeteren van volledige maaltijden die retour komen
- eventueel de porties verder verkleinen
- een andere presentatie proberen: bvb. het vlees in reepjes, kleinere aardappelen,...
- de grootte van de porties brood kan in vraag gesteld worden
- is het opportuun om 's avonds soep te serveren?
- mogelijkheden verbeteren om patiënten zelf te laten kiezen: bestellen voor opname, aanmoedigen om hun keuze door te geven,...
- beperkingen instellen voor bepaalde klantengroepen en maaltijdmomenten
- overschotten nuttiger gebruiken, eventueel in samenwerking met Too Good To Go